Hilatures Ferre és una empresa alacantina centenària, que va nàixer en 1914 com la primera empresa de fabricació de teixits de fibres dures en la Comunitat Valenciana. En 1947, va haver de prendre una decisió transcendental, per escassetat matèria primera. El grup incloïa una empresa xicoteta de fabricació de fertilitzants, amb sacs reutilitzables. Es va proposar reciclar els que ja no podien tornar a utilitzar-se i va comprar la primera màquina de filat. Va evolucionar, d’aquesta manera, cap a un model de negoci ‘en circular’, diverses dècades abans que el propi concepte nasquera. Sobre aquesta base, ha anat desenvolupant-se fins a l’actualitat.
Hui dia, Hilatures Ferre és una filatura cotonera amb tecnologia open-end d’última generació i un know-how especialista en la producció de filats en color utilitzant fibres de cotó reciclades -més de quatre milions de quilos a l’any-. Compta amb un centenar de treballadors i, en 2019, va facturar quasi 16 milions d’euros, un 30% a Espanya.
Paqui Ferrer, directora de Màrqueting de Hilatures Ferre, va conversar sobre el model de negoci i els plans de la companyia amb la periodista econòmica alacantina Cati Ferrero, en el marc de la primera edició de ‘Economia EnCircular Open Week’.
Hilatures Ferre és una empresa pionera en economia circular a Espanya. Què vos ha aportat aquesta experiència en un moment de conscienciació creixent sobre l’impacte mediambiental del sector tèxtil, com el que vivim en els últims anys?
Estem en un moment de major sensibilitat, sobretot en les noves generacions, com els millenials o la generació Z. Són consumidors més digitals, amb major informació i més conscienciats amb el consum de productes més sostenibles. És un factor fonamental pel qual les marques estan apostant per aquesta oferta. El consumidor és el que està marcant el camí. En 2004, comencem a detectar ja una major sensibilitat en el mercat per productes ‘eco’. Vam fer una aposta valenta per ‘eixir de l’armari’, contant que el nostre producte és reciclat i que cobrim tot el procés. Vam ser capaços de posar en valor l’ADN d’aquesta companyia i la raó per la qual va nàixer en 1947, el reciclatge. L’any 2006 és clau, perquè creguem ‘Recover’, amb l’objectiu de tindre una marca i un segell distintiu que reflectisca el que fem. El nostre objectiu és acostar-nos més als nostres clients i fer de les seues necessitats les nostres.
Com s’estableix aqueixa relació amb les marques de moda?
Els nostres clients són marques de roba i empreses de tèxtil llar, conscienciades amb el medi ambient i amb la producció sostenible. Des de fa cinc o sis anys, hem portat la nostra estratègia a un següent nivell, treballant al costat de les marques i desenvolupant projectes amb elles, a través de dues vies: la co-creació i el ‘close loop’. Per exemple, en 2019, al costat de Jeanologia, llancem una col·lecció de vaquers per a una marca líder mundial, fabricada amb material postconsumer que filem i reciclem en la planta de Banyeres i tintada amb tintura indi sense aigua a València. El procés permet un estalvi d’uns 8.000 litres d’aigua per peça, a més d’evitar ús de químics i abocaments.
També ajudem marques que tenen excés de producció a reciclar el material i convertir-lo en noves col·leccions o participem en campanyes de recollida de peces en botigues, que després es converteixen en unes altres a través del fil que fabriquem. Treballem amb matèries primeres i processos molt eficients, amb grans estalvis en consum d’energia o aigua. Hi ha processos, com el de recollida de peces, que suposen costos addicionals, però els beneficis que es generen amb aquests projectes cobreixen amb escreix els costos i, en ser productes sostenibles, el client està disposat a pagar una mica més. Amb molt d’esforç i treball pedagògic, cada vegada més marques amb presència i rellevància en el mercat s’atreveixen a implantar els nostres productes i polítiques de sostenibilitat en les seues col·leccions. L’aposta de la nostra empresa és ferma i els resultats són ací.
Quin és l’acolliment per part d’aqueix consumidor final?
Ara com ara no hi ha diferència en la qualitat percebuda pel consumidor respecte a peces fabricades amb altres materials. Prova d’això és que treballem amb marques internacionalment reconegudes. En la nostra memòria de sostenibilitat estan els estalvis que aconseguim d’energia, aigua, productes químics…. Som capaços de mesurar l’impacte que generem per cada quilo de fil que produïm i traduir-los en cada producte final, de manera que el consumidor coneix la diferència amb un producte convencional. És un missatge molt potent de cara al consumidor final. En aquest sentit, creiem que és molt important que aquest client tinga accés a la informació; màxima transparència en tota la cadena de subministrament.
Què recomanaries a les pimes que estan pensant a abordar processos d’inversió per a evolucionar cap a models més sostenibles?
Cal apostar per una realitat que ja és ací. Els convide, sense cap gènere de dubtes, al fet que comencen a caminar aquest camí. És clau que les grans marques i grans cadenes de distribució s’impliquen i que existisquen iniciatives concretes per a impulsar models de negoci sostenibles, tant privades com públiques. Les empreses que a mitjà i llarg termini no aposten per la sostenibilitat i adopten processos més eficients, desapareixeran. És el camí. A més, cal tindre una clara orientació ‘C2C’ i definir solucions que aporten valor afegit al producte, invertir en innovació i en processos cada vegada més respectuós amb el medi ambient i amb les persones. Nosaltres portem 73 anys amb aquest enfocament en l’economia circular, estem en la quarta generació i fent tot el possible per tindre una cinquena i una sisena. Les empreses que no estiguen orientades a la sostenibilitat ho tindran molt difícil per a subsistir.
Les Administracions Públiques es mostren compromeses amb aqueixa transició cap a models més sostenibles. Es tradueix aquesta aposta en suports reals a les pimes?
En el nostre cas, sempre ens hem sentit molt recolzats per l’Administració Pública i per les associacions empresarials (Aitex, Euratex,…) en totes les iniciatives d’I+D que hem dut a terme. Les empreses han d’invertir formant als seus empleats i, per part de l’Administració, en l’àmbit educatiu, del disseny, ha d’haver-hi molta més formació perquè el missatge arribe on ha d’arribar.
Pot ajudar aquest nou model empresarial a l’objectiu de reindustrialització en la Comunitat Valenciana?
Crec que sí. Espanya i, en concret, la Comunitat Valenciana, té moltes empreses de les quals sentir-se molt orgullosa, perquè treballen en pro de la sostenibilitat de forma molt important.
Cap a on camina Hilatures Ferre a mitjà i llarg termini?
Estem treballant en un pla estratègic fins a 2025, en el qual contemplem una sèrie d’inversions importants per a duplicar capacitat de reciclatge, perquè hi ha una demanda cada vegada més potent, introduir cada vegada més l’article post-consumer, més que post-industrial, i continuar millorant en innovació de maquinària i models de transformació digital en la companyia, per a aconseguir que siga cada vegada més eficient i sostenible. A nivell intern, tenim un departament propi d’I+D i participem en diferents projectes amb altres agents. El camí és clar.
*La primera edició de ‘Economia EnCircular Open Week’ es va celebrar del 10 al 13 de novembre de 2020, a València. La trobada, organitzat per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana (ADCV), amb suport de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI), va reunir experts nacionals i internacionals i empreses que estan integrant models de negoci, estratègies i solucions basades en l’economia en circular. Pots accedir a totes les presentacions i entrevistes clicant ací.