El disseny és un element clau en la construcció d’una economia regenerativa, ja que és en aquesta fase quan es prenen les decisions que defineixen el producte, el servei o el model de negoci i, per tant, són concloents per a controlar els impactes del procés i del resultat final.
El disseny és el punt de partida de qualsevol projecte i en l’economia circular adquireix gran protagonisme, ja que és el motor de la innovació sostenible. El disseny circular treballa en tota la cadena de valor d’una iniciativa. No només a través de metodologies com ara l’ecodisseny, amb la qual es redueixen els impactes ambientals en els processos de producció, sinó que també atén l’eficiència en la utilització —evitant el malbaratament—, la durabilitat —evitant l’obsolescència programada—, la busca d’usos nous als productes, els components o els materials, de manera que es mantinguen en el sistema com a elements útils i que aporten valor durant tant de temps com siga possible.
A més, el disseny circular contempla treballar per aconseguir nous models constructius i d’espais, així com, en el cas del disseny gràfic i la comunicació visual, aconseguir transmetre els valors circulars i connectar-los amb consumidors i usuaris.
I tot això sense oblidar que el disseny és, a més, molt útil en el seu vessant més estratègic, per exemple, a l’hora de definir serveis i models de negoci nous.
La integració del disseny circular en les dinàmiques de les empreses permetrà construir organitzacions més innovadores, diversificades, sostenibles i competitives.
Per aconseguir-ho, és clau aprofundir en el rol del disseny en la transformació circular i comptar amb professionals la formació i especialització dels quals permeten el desenvolupament d’estratègies, projectes i processos sostenibles en les empreses.