L’economia circular està cobrant especial importància en les agendes corporatives. La circularitat fomenta no sols l’aparició de noves oportunitats d’inversió, sinó també la millora de competitivitat de les empreses, ja que redueix els costos i riscos associats a l’ús de recursos naturals i suposa una oportunitat per a abordar els desafiaments ambientals.
En aquest context, “un aspecte clau per a fer front als reptes de l’economia circular és el disseny de productes que tinguen en compte la seua fi de vida, és a dir, que siguen fàcils de reparar, reutilitzar, reciclar o compostar, entre altres. Aquest enfocament implica una anàlisi del cicle de vida dels productes, avaluant els seus impactes ambientals i socials en cada etapa, des de l’extracció de matèries primeres fins a la disposició final. Els dissenyadors poden prendre decisions informades i optimitzar l’ús de recursos, minimitzant els residus generats”, segons recull l’informe ‘Com podem accelerar el camí a la circularitat?’, de Forética.
L’organització subratlla que, des de 2018, les converses sobre la circularitat s’han triplicat. Mostra de com les organitzacions, governs i societat manifesten el seu interés a canviar la forma en la qual utilitzen els recursos i gestionen els residus. No obstant això, en el mateix període de temps, la proporció de materials secundaris (reciclats, reutilitzats remanufacturats…) consumits per l’economia global ha disminuït del 9,1% al 7,2%.
El Grup d’Acció d’Economia Circular de Forética analitza en el seu informe ‘Com podem accelerar el camí a la circularitat?’ els motius i barreres que podrien estar frenant el camí cap a models circulars. La publicació, presentada en el ‘VII Circular Economy Business Forum’, també aprofundeix en les palanques que contribueixen a superar aquestes barreres, com l’ecodisseny, el desenvolupament de noves eines, l’ajuda de la Intel·ligència Artificial i les noves tecnologies o la creació d’aliances.
Per a accelerar el procés de transformació d’una economia lineal a una circular, és fonamental un canvi significatiu per part de diversos agents. Des de les empreses que necessiten adaptar la seua oferta de productes i serveis, fins als governs que han d’implementar regulacions específiques, passant per la responsabilitat ciutadana de reflexionar sobre les seues decisions de consum.
‘Accés a la informació publicada per Forética i a l’informe complet ‘¿Cómo podemos acelerar el camino a la circularidad?’.