La directora del projecte EnCircular i gerent de l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana, María Navarro, ha sigut una de les participants en el ideatón ‘Economia circular en el retail: frens, oportunitats i models de negoci emergents’, organitzada per l’Oficina Pateco – Comerç i Territori del Consell de Cambres de Comerç de la Comunitat Valenciana. Aquesta sessió forma part del treball del Projecte RetailFuture+, que es desenvolupa amb el suport de lVACE+i, centrat en “buscar solucions als reptes als quals s’enfronta el xicotet comerç i l’artesania en el seu camí de transformació digital i ecològica”.
La sessió, celebrada en el centre d’innovació La Pinada Lab, va reunir persones emprenedors i empreses (Sekond, Upcyclick i Cocircular); associacions professionals (ADCV- EnCircular) i de consumidors (Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana); consultores (Institut IMEDES i Circulargy); universitat (Universitat Internacional de València); ecosistema innovador (Las Naves), i representants de les administracions públiques (Direcció General de Comerç, Artesania i Consum de la Generalitat Valenciana i Ajuntament de Paterna). Les assistents van treballar en dos grups.
La informació obtinguda es recollirà en una publicació, però Pateco ha detallat algunes de les conclusions de la sessió de treball:
- Desconeixement del model: L’economia circular és un model desconegut per a la majoria de les empreses, especialment les de grandària més reduïda.
- No generalitzada, però en creixement: Encara que no és una tendència generalitzada en el sector minorista, sí que s’observen tendències emergents en sectors específics com la moda, el reciclatge i la reparació.
- Impacte del hiperconsumismo: TenTendències com la moda low cost, l’obsolescència programada, les estratègies comercials de la indústria alimentària i la digitalització han fomentat canvis en els hàbits de compra, portant a un hiperconsumismo insostenible.
- Necessitat de compromís multisectorial: El comerç minorista necessita l’impuls i compromís de grans empreses, administracions i consumidors per a transformar el seu model cap a un més sostenible.
- Oportunitats de mercat: Molts estudis demostren que els consumidors estan disposats a pagar més per productes sostenibles, la qual cosa representa una oportunitat perquè les empreses siguen més competitives i arriben a un mercat més conscient.
- Factors econòmics i emocionals: Encara que els consumidors valoren els esforços en sostenibilitat de les empreses, els factors econòmics són decisius en la decisió de compra. Factors emocionals, com contar una història o facilitar una experiència diferent, poden ser efectius per a fidelizar al consumidor.
- Necessitats de les pimes i emprenedories: Les petites i mitjanes empreses, així com les emprenedories, tenen necessitats específiques per a implementar l’economia circular. És essencial considerar les particularitats de cada sector i tipus de negoci.
- Comunicació efectiva: La comunicació sobre economia circular és més efectiva quan es basa en xicotetes solucions aplicables a la realitat dels xicotets negocis, en lloc de grans conceptes tècnics.
- Incentius fiscals: L’adaptació i posada en marxa de nous incentius fiscals poden promoure l’economia circular, beneficiant tant a noves empreses com a aquelles ja establides.
- Visibilitat d’empreses sostenibles: Les petites empreses sostenibles tenen dificultats per a fer-se visibles i arribar als consumidors. Per contra, les grans empreses tenen més poder de comunicació, la qual cosa pot portar a pràctiques de greenwashing que han de ser denunciades i castigades pels consumidors.
- Innovació i disseny: La innovació i el disseny són crucials en l’estratègia empresarial de l’economia circular i són eines clau per a connectar amb els consumidors. No obstant això, les barreres entre grans i petites empreses dificulten la col·laboració.
- Associacions empresarials: Les associacions empresarials i professionals, si estan prou professionalitzades, poden ser la base per a llançar iniciatives de “simbiosi comercial”, fomentant la reutilització de productes i la innovació a petita escala.
- Nous models de negoci: Existeixen clares oportunitats en la creació de nous models circulars basats en sistemes de lloguer, subscripció, reutilització, recompra, reparació, venda de productes de segona mà, hiperpersonalización de productes, entre altres.
- Legislació europea: L’aparició de nova legislació europea, orientada a combatre pràctiques insostenibles, augmentar la transparència sobre l’impacte de les empreses i impulsar la circularitat, pot ser un catalitzador significatiu per al canvi en aquesta direcció.
Gràcies a Pateco per comptar amb EnCircular / ADCV per a participar en aquesta trobada tan enriquidora!