Carlos San José, dissenyador industrial especialitzat en cocreación estratègica, és fundador i director de Circular Design Factory, empresa especialitzada en ecodisseny i economia circular, que desenvolupa solucions concretes (configuració formal i funcional, materials, tecnologies de fabricació i acabats…) per a aconseguir productes amb menor impacte negatiu en el medi ambient i que permeten incrementar la competitivitat dels seus clients. Carlos San José va participar en la primera edició de ‘Economia EnCircular Open Week’.
Actualment, entre el 8,6% i el 9% de l’economia mundial és circular. És un percentatge baix, però, sent baix sobre el total de l’economia, pot constituir una bona base, té ja una certa introducció, que unida a la tendència a l’alça en conscienciació i implementació m’animen a ser optimista.
El 22 d’agost va ser, en 2020, el dia de l’esgotament dels recursos que la naturalesa és capaç de regenerar cada any. Cada any es va avançant. Amb la pandèmia, s’ha retardat una mica; si no estiguérem en aquesta situació de crisi, s’hauria situat al juny.
Cada vegada més indicadors demostren que realment tenim un problema existencial, d’insostenibilitat en el consum de recursos i impactes en el medi ambient. Existeix una preocupació i voluntat real, en diferents rangs i amb diferents responsabilitats, per part de governs, empreses i organismes multinacionals. Des de l’ONU als diferents cims sobre el canvi climàtic, plans i directives de la UE (Green *Deal, plans d’economia circular,…), llei de residus, estratègies de reducció d’ús de plàstics,… Som conscients que hem de canviar la manera de fer les coses, introduir el més ràpid possible noves tàctiques i noves maneres d’entendre el nostre dia a dia. Europa vol ser primer continent climàticament neutre; és un objectiu molt ambiciós que exigeix el compromís de tots els agents implicats.
Tots hem de ser conscients que qualsevol actuació comporta conseqüències en sostenibilitat econòmica, social i mediambiental. I que és difícil avançar en una sense afectar la resta. Tothom pot ser circular. L’impacte o abast no serà el mateix segons siga el meu dia a dia o a què em dedique, però hi ha molts gestos diaris, molts moments, en els quals podem aplicar regles molt senzilles per a poder ser circular. Moltes de les iniciatives parteixen del propi ciutadà, que, de manera particular o associativa, està marcant camins de canvi. Algunes d’abast més modest i altres extrapolables a polítiques de pimes i grans empreses.
Els exemples als quals tenim accés ens diuen, des de diferents àmbits, que ja està canviant la manera de produir i d’afrontar la nostra activitat. Per exemple, la major gestora de fons del món, BlackRock, ja exigeix que qualsevol inversió complisca criteris de sostenibilitat, i les grans empreses, les grans marques, estan anunciant mesures per a reduir el seu impacte ambiental.
La suma de xicotetes accions
Hem de ser conscients que, moltes vegades, és difícil canviar la cultura, les dinàmiques, la maquinària… És possible avançar com més de pressa millor tenint la visió de cap a on volem arribar, però hem d’anar implementant xicotetes millores que són de fàcil aplicació i que sumades a actuacions d’un altre sentit realment faran el canvi.
En aquest sentit, destaquem el paper clau del disseny. Gran part dels impactes de l’activitat econòmica de l’home s’haurien evitat si ens haguérem parat en la concepció. Amb coneixement tècnic, de materials, design thinking,… aproximacions i eines que apliquen la majoria de dissenyadors que ixen de les escoles i desenvolupen el seu treball en diferents àmbits. És una oportunitat fantàstica de col·laborar al fet que el planeta puga ser més sostenible, amb solucions que permeten una reducció del consum de recursos, d’impactes, d’emissions, generació d’ocupació local (pensar des del pròxim, el pròxim, parlant de matèries primeres, energia i cicle de vida complet).
Quan parlem de sostenibilitat ambiental vinculada al disseny, hi ha àrees que exigeixen coneixement específic. Des del moment en què comencem a pensar com serà un producte, necessitem incorporar paràmetres o estratègies en aqueix sentit.
Fa unes setmanes es va presentar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència a Espanya -entre els eixos principals de la qual, està la transició ecològica- i el 70% de directors executius d’empreses creu que demostrar el compromís social i mediambiental és un factor de competència. En molts projectes d’economia circular, s’aconsegueixen estalvis econòmics, fins i tot, una font addicional d’ingressos. Els resultats en termes de visibilitat, reputació, reconeixement de marca, accés a mercats i a finançament…són factors motivadors més que suficients com per a començar, el que encara no ho haja fet, aquest recorregut.
Avaluar per a millorar
Compaginar grans revolucions, més costoses a tots els nivells, amb xicotetes revolucions, xicotetes iniciatives, que permeten aqueixa línia de progressió, sempre suposarà un major reconeixement que l’actitud d’aquella empresa o institució que seguisca estancada en paràmetres d’economia clàssics, associada a impactes de difícil recuperació.
Existeixen ja diferents eines per a conéixer l’impacte ambiental del producte que estem dissenyant. Fa falta conéixer totes les etapes del cicle de vida: on hi ha possibilitat de millora i prioritzar els projectes a posar en marxa, incorporant la variable mediambiental. Trobar maneres de reduir els impactes, de fer les coses millor i fer-ho de la mà dels professionals del disseny, que poden ajudar a introduir aqueixa manera creativa, funcional i emocional d’abordar els projectes.
*La primera edició de ‘Economia EnCircular Open Week’ es va celebrar del 10 al 13 de novembre de 2020, a València. La trobada, organitzat per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana (ADCV), amb suport de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI), va reunir experts nacionals i internacionals i empreses que estan integrant models de negoci, estratègies i solucions basades en l’economia en circular. Pots accedir a totes les presentacions i entrevistes punxant ací.