<- blogcom
FECHA

29/07/2024

TEXTO DE

EnCircular

COMPARTIR
<- blogcom
La circularitat, clau en les estratègies del sector turístic per a la innovació, sostenibilitat, diferenciació i competitivitat

“Donat el potencial de l’economia circular per a desvincular el creixement econòmic de l’ús dels recursos, la circularitat constitueix un enfocament estratègic per al sector turístic, sobretot pel que fa a reduir al mínim els seus efectes en el medi ambient, com ara els residus i la contaminació, sense oblidar les emissions de CO₂”, subratlla l’Organització de Nacions Unides per al Turisme (ONU Turisme).

En aquest context, ONU Turisme està treballant per a avançar “en el canvi de les cadenes de valor del turisme cap a l’economia circular en el marc de la ‘Iniciativa mundial sobre turisme i plàstics’ i del ‘Full de ruta mundial per a la reducció del desaprofitament d’aliments’.

“La crisi de la COVID-19 ens va fer adonar-nos de la importància de les cadenes de subministrament locals i de la necessitat de replantejar-nos com es produeixen i consumeixen els béns i serveis, elements clau de l’economia circular”, subratlla.

Innovació, sostenibilitat i competitivitat

En el cas de les empreses turístiques, l’economia circular pot estimular la competitivitat, no sols en relació amb les oportunitats d’innovació, diferenciació i diversificació de les fonts d’ingressos, sinó també a mesura que els governs i inversors presten més atenció a les polítiques ambientals, socials i de governança (ASG).

En el cas de les destinacions turístiques, l’economia circular ofereix l’oportunitat d’augmentar la repercussió del turisme en el desenvolupament sostenible, la qual cosa redunda en el benestar de la població local mitjançant la creació de nous llocs de treball i de cadenes de valor més inclusives, generant així un cercle virtuós entre les empreses i els territoris.

Als turistes, l’economia circular els brinda l’oportunitat de deixar una petjada positiva, viatjar amb una fi, i pot tindre efectes multiplicadors pel que fa a la transformació de l’ecosistema turístic en el seu conjunt gràcies al canvi dels comportaments.

La cadena de valor, àmplia i transversal, del turisme ofereix multitud de possibilitats per a pensar com podem fer un ús més durador, millor i més circular dels materials i productes que utilitzem per a prestar els nostres serveis, mitjançant la creació de valor i aliances, i tractant de generar les menys deixalles possibles. L’èxit de la transició cap a un model turístic més sostenible i resilient mitjançant l’aplicació dels principis de l’economia circular dependrà de la col·laboració i les associacions públic-privades actives, de la cooperació intergovernamental i de l’eficàcia de les polítiques, els instruments polítics i el finançament.

ONU Turisme secunda dues línies de treball:

1.Crear una economia circular dels plàstics en el sector turístic: L’Iniciativa Mundial sobre Turisme i Plàstics reuneix el sector turístic entorn d’una visió comuna sobre com atallar d’arrel les causes de la contaminació per plàstics. Està pensada perquè el sector es prepare davant l’entrada en vigor de l’instrument internacional jurídicament vinculant que s’està elaborant sobre la contaminació per plàstics, també en el medi marí. La iniciativa compta amb el compromís voluntari dels signataris, que es comprometen a eliminar els envasos i articles de plàstic innecessaris; prendre mesures per a passar dels models d’un sol ús als de reutilització o a alternatives reutilitzables; fomentar la col·laboració amb els proveïdors i els responsables de la gestió de residus i informar el públic tots els anys sobre els progressos realitzats per a aconseguir aquests objectius, a fi d’aconseguir que en el sector turístic s’establisca una economia circular dels plàstics.

2.Transformar les cadenes de valor dels aliments en el turisme: El Full de ruta mundial per a la reducció del desaprofitament d’aliments en el sector turístic és un nou marc l’objectiu del qual és promoure que els interlocutors del turisme adopten estratègies de reducció del desaprofitament d’aliments per a augmentar la contribució del sector a sistemes alimentaris més sostenibles. El Full de ruta indica com pot contribuir el sector turístic a aconseguir la meta 12.3 dels ODS i aspira a conscienciar als interessats del sector sobre les oportunitats que ofereix la transició a una gestió més sostenible i circular dels aliments, amb especial atenció a la reducció del desaprofitament com una estratègia eficaç en funció dels costos i responsable des del punt de vista ambiental.

POTS LLEGIR L’ARTICLE ORIGINAL COMPLET EN LA WEB D’ONU TURISME, ACÍ.

Últimas noticias

Ecosistema
BlogCom
Al día

15/10/2024

Què ha de tindre en compte un inversor per a integrar els valors de...

VER MÁS->
Ecosistema
BlogCom
Al día

25/09/2024

El MITECO obri el termini per a presentar contribucions al 'II Pla ...

VER MÁS->
Ecosistema
BlogCom
Al día

12/09/2024

El projecte 'European Circular Innovation Valley (ECIV)' arranca am...

VER MÁS->