“En lloc de doblegar la naturalesa per a produir aliments, els aliments poden dissenyar-se perquè la naturalesa prospere” (Fundació Ellen MacArthur).
El sector de l’alimentació és el principal impulsor de la pèrdua de biodiversitat i responsable d’un terç de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle a nivell global. Però “és possible un futur en el qual els aliments positius per a la naturalesa estiguen disponibles a gran escala”, i siguen un dels agents que contribuïsca a “protegir la biodiversitat i lluitar contra el canvi climàtic”, segons l’informe ‘El gran redissenye dels aliments: Regenerant la naturalesa amb l’economia circular’, de la Fundació Ellen MacArthur.
A partir d’aquesta premissa, l’estudi planteja treballar conjuntament, per a avançar cap a un sistema alimentari que siga “distribuït, divers i inclusiu”, amb impactes positius i beneficis per als consumidors, els actuals i futurs agricultors i les empreses de distribució.
Respecte a aquestes últimes, el document apunta que, “molts dels seus actors formen part del problema, però, donat la seua grandària i influència, poden i deuen formar part de la solució. Tenen una oportunitat única per a realitzar una contribució a gran escala i accelerar la creació d’un sistema alimentari positiu”.
A més, subratlla la corresponsabilitat dels consumidors, que estan jugant un paper clau en aquesta evolució cap a altres models alimentaris, amb una creixent demanda de productes més sans, ecològics i sostenibles.
L’organització adverteix que aquesta transformació del sistema alimentari portarà temps i inversió i té com a pilar “el disseny circular dels aliments”. Aquest concepte, abasta des del replantejar-se els productes a la selecció, el procés d’envasament i el proveïment i logística.
Un factor clau és passar de considerar els ingredients individuals de forma aïllada a comprendre els ecosistemes més amplis als quals pertanyen. Això significa dissenyar al costat dels agricultors, per a garantir que es tinga en compte la realitat dels sistemes agrícoles en evolució.
“Algunes empreses ja estan reconeixent el paper del disseny d’aliments en la transformació positiva del sistema d’aliments. Per exemple, el desenvolupament de carteres de productes per a impulsar la biodiversitat cultivada és un dels pilars del negoci dirigit per la iniciativa ‘One Planet Business for Biodiversity’. Però, al llarg de la indústria alimentària, el disseny d’aliments continua sent una oportunitat poc explorada, però significativa, per a aprofitar les noves oportunitats de creixement empresarial i crear productes que no sols siguen nutritius i saborosos, sinó que també ajuden a aconseguir els objectius del clima i la biodiversitat”, subratlla l’estudi.
Cinc accions per a dissenyar ‘aliments positius’
ElL’estudi de la Fundació Ellen MacArthur defineix cinc accions que les empreses poden dur a terme “perquè els aliments positius per a la naturalesa es tornen la norma”:
1. Crear plans d’acció ambiciosos i amb recursos suficients per a fer realitat les carteres de productes positius per a la naturalesa.
2. Crear una nova dinàmica de col·laboració amb els agricultors.
3. Desenvolupar productes icònics per a mostrar el potencial del disseny circular per als aliments.
4. Utilitzar mètriques i definicions comunes en entorns agrícoles.
5. Advocar per polítiques que donen suport a un sistema alimentari positiu per a la naturalesa.