Elena Morales, periodista de la Cadena Ser, va entrevistar a Adriana Uribesalgo, directora creativa de Ekomodo i especialista en ecodisseny, en la segona de les entrevistes del cicle ‘Tancant el cercle’, emmarcat en la ‘Economia EnCircular Open Week’.
Eko-REC és l’única empresa industrial d’Europa que no sols recicla plàstic -entorn de 5 milions d’ampolles cada dia-, sinó que transforma aqueix material reciclat en productes propis que s’empren en diferents sectors, com l’automoció, l’alimentació (envasos) o el sector tèxtil. El grup va identificar l’oportunitat de tancar encara més el cicle dels materials i els residus, convertint aqueix tèxtil obtingut amb reciclatge en productes que les persones pogueren usar en el seu dia a dia. En 2018, va llançar el projecte Ekomodo, per a dissenyar i fabricar una sèrie de complements amb estil i sostenibles.
Una ampolla de plàstic qualsevol tarda més de 500 anys a degradar-se en el medi ambient. No obstant això, en Ekomodo aconseguiu donar-li una nova vida a aqueix material. Com va sorgir el projecte?
Som un grup d’empreses en el qual cada dia es reciclen uns 5 milions d’ampolles de plàstic. Es fa una escata que es pot convertir en material per a alimentació, automoció. Hi ha un projecte tèxtil dins de l’empresa i s’estaven buscant noves aplicacions. Per casualitat, jo acabava d’incorporar-me a l’organització i ens unim diverses persones que teníem la inquietud de demostrar a la ciutadania el sentit real del reciclatge. Vam proposar fer projectes més tangibles, que arribaren de manera més directa a la població; que la persona que deposita una ampolla per a reciclar, puga veure el resultat. Creem una línia tèxtil, en principi molt experimental. Els dissenys han evolucionat des d’aqueixos primers moments fins hui, però es manté com una de les funcions principals la didàctica: demostrar què ocorre amb el plàstic reciclat. És el nostre propòsit com a marca.
La primera part del treball és que els ciutadans separem el fem, reciclar en contenidor. Ens falta conscienciació?
Ens falta conscienciació sobretot perquè ens creem moltes faules. Per exemple, que al final tot es recull en un mateix camió o va a un mateix lloc. No és cert. El fem val diners. Encara que per a mi siga fem, per a un altre és matèria primera. Des que separe els meus residus, es converteixen en un recurs per a una indústria. Hem de ser conscients que els utilitzaran empreses i generaran ocupació.
El plàstic és un dels materials amb major impacte negatiu en el medi ambient…
S’estima que, aproximadament, només el 9% de tot el plàstic que es produeix es recicla. Queda una gran faena per fer, tant quant a separar correctament, com a crear empreses que siguen capaces de treballar amb aqueixos plàstics i generar nous recursos. En el nostre cas, ens centrem, sobretot, en el PET, un dels polímers que es troba en envasos plàstics. Hi ha moltes innovacions orientades a la millora de la qualitat per a poder donar-li nous usos. El reciclatge sempre degrada alguna cosa la matèria primera. L’ideal és que la botella puga reciclar-se el major nombre de vegades possible i mantindre la qualitat en tota la cadena. I una cosa fonamental és que el que fem amb aqueixa matèria al seu torn es puga reciclar, perquè, si no, ens trobarem amb la mateixa pedra en el camí.
A més d’aquesta sostenibilitat mediambiental, Ekomodo també és responsable a nivell social i personal, amb criteris d’inclusió a l’hora d’abordar la producció.
Per a nosaltres la sostenibilitat té tres potes: som una empresa, la pota econòmica es dóna per fet. La segona és la mediambiental i la tercera, la social. Quin impacte tenim en les persones i en les comunitats. Per això, treballem amb empreses d’inserció social i laboral.
Esteu avançant, també, en el màrqueting responsable, amb propostes innovadores.
El 80% de l’impacte que tindrà un producte depén del disseny. Abasta tot, des de l’elecció de matèries primeres fins a la comunicació, com ho fem arribar al consumidor final. Que les persones siguen conscients de què suposa utilitzar material reciclatge i què implica. Per exemple, estem desenvolupant fitxes d’impacte, on es recull una sèrie de puntación sobre el producte que permet veure la seua sostenibilitat de forma més tangible (emissions, on es fa la producció…). Recullen informació molt senzilla d’entendre per a totes les persones.
Des de la vostra experiència, recomaneu a altres pimes avançar cap a la integració real de la sostenibilitat?
És indispensable, no és que siga convenient i recomanable, sinó que arribarà un punt en el qual, si no eres sostenible, no podràs ser empresa. La regulació i la demanda del mercat estan fent que siga una cosa indispensable, de base, transversal. Això ho anirem veient en tots els projectes, en totes les pimes i empreses de major grandària.
Creus que hi ha suficient suport públic per a impulsar empreses sostenibles?
Per desgràcia, no sempre existeix. Nosaltres som uns privilegiats. En el territori guipuscoà hi ha una estructura legal i d’incentius que ajuden molt a les pimes que emprenen en temes sostenibles, que inverteixen en innovació… molt de suport que ens facilita el dia a dia. A nivell del País Basc, poques pimes es poden queixar.
En quins territoris o en quins països podem trobar exemples de vertadera responsabilitat amb el medi ambient?
Hi ha molts llocs, però no hi ha ningú perfecte. Tots tenen les seues fallades. Hem d’aprendre de les coses que es fan bé en altres llocs. És important reciclar més, però, també, cóm es fa. A Espanya tenim territoris molt ben posicionats en taxes de reciclatge. Hem de triar el millor de cada sistema, inspirar-nos en ells i reproduir-los.
Quin paper té el consumidor final en aqueixa evolució cap a models sostenibles?
Indubtablement, el client mana i cada vegada és més exigent. Demana productes molt sostenibles i això ens farà desenvolupar-nos i formar part d’aqueixa avantguarda de la sostenibilitat. Aqueixa creixent exigència ens permet avançar i crear coses cada vegada més interessants.
Com impactarà en el vostre entorn la creació de la plataforma EnCircular?
Aquest tipus d’iniciatives són indispensables, perquè suposen una manera de conéixer-nos molt més, generar sinergies, inspirar-nos els uns als altres, obrir col·laboracions,… En el cas concret de EnCircular, creiem que servirà per a visibilitzar i per a crear projectes encara més inspiradors i que cuiden del planeta.
*La primera edició de ‘Economia EnCircular Open Week’ es va celebrar del 10 al 13 de novembre, a València. La trobada, organitzada per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana (ADCV), amb suport de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI), va reunir experts nacionals i internacionals i empreses que estan integrant models de negoci, estratègies i solucions basades en l’economia en circular. Pots accedir a totes les presentacions i entrevistes clicant ací.