<- blogcom
FECHA

25/11/2020

TEXTO DE

Olivia Fontanillo. EnCircular

COMPARTIR
<- blogcom
El 93% dels empreses creu que l’economia circular és “clau per a l’èxit del seu negoci” i el 85% invertirà en aquest model

El 93% de les empreses europees creu que l’economia circular és important per a l’èxit del seu negoci en el futur i un 85% preveu realitzar inversions en aquest model, segons les dades manejades pel World Business Council for Sustainable Development (WBCSD), l’organització de referència en l’àmbit de la sostenibilitat empresarial en el món.

En aquest context, les companyies valencianes han d’actuar en aquesta línia i fer-ho com més prompte millor, amb la integració d’estratègies, processos i eines que garantisquen la seua competitivitat en un mercat global, segons els experts que van participar en la primera edició de ‘Economia EnCircular Open Week’, trobada organitzada per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana (ADCV), amb suport de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI), que va ser transmés en streaming des de Fira València.

“El gran repte que tenen les empreses, de qualsevol sector, és introduir la variable sostenibilitat en la gestió i que ser sostenible es convertisca en un negoci rendible. Parlem d’innovació, competitivitat, eficiència, resiliència i control de riscos”, va apuntar el vicepresident executiu de la AVI, Andrés García-Reche. En aquest camí, és clau la transició des d’un sistema de producció i consum lineal -extraure, fabricar, usar i tirar- a un circular -que aporta fórmules per a prolongar la vida econòmica útil dels materials i els productes i impulsa les energies renovables-. Una transformació que passa inevitablement per canviar la forma en què dissenyem, produïm i usem els productes i serveis.

Per això, la ADCV ha desenvolupat la plataforma Encircular.es, que funciona com a punt de trobada, informació i formació, així com de generació de sinergies i projectes en aliança entre els diferents tipus d’agents involucrats i compromesos amb la implantació real i efectiva d’un model d’economia circular en la Comunitat Valenciana.

“Entitats públiques, empreses i particulars tenen a la seua disposició informació i eines per a facilitar-los aquesta transició de model, la guia del qual és l’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, en la qual és clau l’economia circular. És impossible aconseguir-los sense el compromís de tots els agents amb aquest canvi econòmic i, per això, apostem per fer un pas més en la nostra línia de treball en economia circular amb el desenvolupament d’aquest projecte, dirigit a tota mena d’entitats i persones”, van explicar el president i la vicepresidenta de la ADCV, Ángel Martínez i Yolanda Herráiz.

Potenciar les aliances públic-privades

“La sostenibilitat s’ha convertit en un pilar en les agendes, tant de governs com d’empreses. És clau traduir-la a un llenguatge empresarial i potenciar la col·laboració públic-privada”, va afirmar Elena Ruiz, responsable del Grup d’Acció d’Economia Circular de Forética, organització referent en sostenibilitat i responsabilitat social empresarial a Espanya.

En aquesta línia, els experts van posar sobre la taula diferents iniciatives que s’estan aplicant amb èxit en altres regions i països, com a programes i ajudes oficials a la innovació, investigació i al disseny de nous models de negoci, incentius per a inversió en reconversió de processos, instal·lacions i subministraments, mesures fiscals o suports a la formació i ocupació de qualitat.

Una de les principals mesures d’impuls, és la integració i valoració d’aquests criteris en la contractació pública. “En la compra pública s’està avançant en l’exigència de criteris socials. Es deuria, també, generalitzar la implantació de qüestions com l’economia circular, l’ecodisseny i l’ecoetiquetatge; el que es coneix com a ‘compra verda’”, va explicar Alfredo Balmaceda, co-*founder i co-*managing director de Zicla, empresa de disseny i desenvolupament de solucions per a entorns urbans utilitzant materials reciclats.

Aquest suport es justifica per “el gran potencial de creixement econòmic” vinculat a la transició cap a models circulars. “Es preveu la creació de 700.000 noves ocupacions i 1,8 trilions de benefici econòmic fins a 2030 lligats a la implantació d’una economia en circular. Actualment, el nostre planeta és només un 8,6% circular; tenim un 91,4% de treball per fer. Per a això, ens recolzem en nous models de negoci, col·laboració, tecnologia digital i en el disseny, que és clau; ho marca i ho determina tot”, va apuntar Jordi Pascual, Project Manager Cities Programme at Circle Economy.

“Arribarà un punt en el qual, si no eres sostenible, no podràs ser empresa”, va advertir Adriana Uribesalgo, cofundadora i directora creativa de Ekomodo, que fabrica complements de disseny amb material reciclat obtingut a partir de botelles de plàstic.

El doble paper del consumidor

L’economia circular exigeix un paper actiu al consumidor, en dos sentits: reflexionar sobre les necessitats reals de compra, reduint el volum, i l’aposta per solucions més respectuoses amb el medi ambient. “Per la nostra experiència, el client cada vegada valora més i reconeix les pràctiques sostenibles”, va indicar Bruno Ruiz, xef de Aticcook, reconegut com el “restaurant més sostenible” de la Comunitat Valenciana per la guia gastronòmica ‘Sustentable’. “Hem d’escoltar la gent per a entendre les seues necessitats i propiciar-los una millor qualitat de vida. Es tracta de co-crear de manera eficient amb les persones, a través de l’escolta activa i l’empatia”, va subratllar Joanna Yarrow, exdirectora de Vida Sostenible i Saludable d’Ikea.

“El consumidor és el que està marcant el camí. Hi ha major sensibilització, sobretot entre les noves generacions, sobre aquest tipus de productes. Les empreses que no aposten per processos més sostenibles i eficients estan condemnades a desaparéixer. El camí passa per la innovació i processos productius cada vegada més respectuosos amb el medi ambient i amb les persones”, va assenyalar Paqui Ferrer, directora de Màrqueting de Filatures Ferre, empresa tèxtil alacantina pionera en economia circular, centrada en la producció de fils en color utilitzant fibres de cotó reciclades.

Conscients d’això, Coca-Cola s’ha convertit en exemple de transformació de models i processos per a minimitzar els seus impactes en el medi ambient. Una estratègia que li ha portat a ser un dels referents mundials en l’evolució cap a una economia en circular, amb iniciatives orientades a aconseguir envasos més sostenibles, menys residus, menys plàstic i major eficiència en la gestió de l’aigua.

“Creiem fermament que, en els pròxims anys, la recuperació econòmica haurà d’anar lligada a la recuperació ambiental; el que coneixem ja com a ‘recuperació verda’. No hi ha una altra manera i implica a totes les empreses, independentment del seu perfil”, apunta Igone Bartumeu, gerent de Comunicació de l’Àrea Aquest de Coca-Cola European Partners.

Empreses que naixen per a ‘tancar el cercle’

Si Coca-Cola és referent en transformació de processos i gestió, en la Comunitat Valenciana comptem amb exemples d’empreses que parteixen de la circularitat com a base del seu model de negoci. Entre elles, es troben Co-Circular, iniciativa de Zubilabs que busca solucions d’edificació sostenibles i gestionar els recursos generats en la construcció, i AD Bioplastics, dedicada al desenvolupament i fabricació a mesura de bioplásticos, per a substituir als tradicionals. Dos àmbits prioritaris pel seu impacte en el medi ambient.

De fet, la reducció en l’ús de plàstics i la seua substitució per una altra mena de materials és un dels grans reptes que afronten les empreses a curt termini. “Volem canviar el model establit. Es pot fer ‘business’ i salvar el planeta. Les empreses que no s’adapten a un model verd, no seran reeixides”, va dir Lorena García, managing director de AD Bioplastics.

Respecte a la construcció, genera el 30% del total de residus a nivell global. “El 90% d’ells, acaba en abocadors. El nostre objectiu és plantejar una altra manera de fer les coses, més sostenible, i unir tota la cadena de valor, perquè aqueixos residus tornen a convertir-se en matèria primera. Economia i ecologia ja no estan renyides; són termes complementaris”, va indicar Paula Sánchez, CEO de CoCircular.

Economia circular + dissenye = sostenibilitat

Economia en circular, sostenibilitat i disseny formen una equació el resultat de la qual serà la millora de la productivitat i la competitivitat del teixit productiu de la Comunitat Valenciana. “El disseny ha de ser el promotor, sensibilitzador i impulsor de l’economia circular, de manera que ens acoste a un model econòmic més just i sostenible”, va afirmar Carlos San José, director i fundador de Circular Design Factory. Carlos San José i Nicola Cerantola, referent en ecodisseny amb la seua proposta de models de negoci, amb Ecocanvas, van impartir sengles tallers d’especialització per a professionals d’aquesta disciplina. Cerantola va convidar a reflexionar i a assumir el paper del disseny en la transició cap a un model sostenible. “No queda temps per a abordar aquesta transformació econòmica i social. El disseny, al costat de la innovació, és l’arma més potent per a aconseguir-lo”.

Els projectes en els quals s’aplica un disseny circular són més innovadors, minimitzen els seus impactes negatius en el medi ambient i reforcen els positius, a més de complir amb la resta de requisits tècnics, econòmics, normatius i de funcionament. Tot això, sense oblidar la seua funcionalitat en termes de transmissió d’informació i conscienciació sobre nous hàbits de consum i qualitat en l’experiència de l’usuari, imprescindibles per al seu èxit.

Últimas noticias

BlogCom
Al día

04/03/2024

El MITECO concede 165,5 millones a 102 proyectos para impulsar la e...

VER MÁS->
Ecosistema
BlogCom

24/02/2024

La nova 'NEB Toolbox' reuneix eines per a planificar i dissenyar pr...

VER MÁS->
Ecosistema
BlogCom
Al día

22/02/2024

La taxa de circularitat a Espanya cau del 10,4% al 7,1% en 12 anys

VER MÁS->